Een onderscheidend aanbod, een goede reputatie en een scherpe prijs. Analist Tim Poulus van Telecompaper denkt dat de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) “goede papieren heeft” om op de telecommarkt te slagen.

Maandag maakte NLE de prijs bekend van het alles-in-een-pakket met televisie, internet en telefonie dat het bedrijf via het netwerk van KPN aanbiedt.

Maandelijks zijn klanten 29,95 euro kwijt, wat neerkomt op bijna 360 euro in het eerste jaar. Nemen ze ook energie af bij NLE, dan betalen ze eenmalig 25 euro minder. Overstappers van Nuon, Essent en Eneco krijgen nog eens 50 euro extra korting.

In vergelijking met andere telecomaanbieders is alleen Tele2, dat ook gebruikmaakt van het KPN-netwerk, in het eerste jaar goedkoper. Zij rekenen de eerste drie maanden een tarief van slechts 10 euro en daarna 32 euro per maand.

Wat NLE na de eerste twaalf maanden voor prijs gaat rekenen is nog niet bekend.

"Wij willen de telecommarkt opschudden, net als de energiemarkt een paar jaar geleden", zegt woordvoerster Caroline Bevaart van NLE. "We hopen mensen over te halen over te stappen, zodat de markt meer in beweging komt. Dat doe je met een scherpe prijs."

Daarnaast onderscheidt NLE zich door maar één pakketprijs aan te bieden. Elke klant betaalt hetzelfde maandbedrag, ongeacht of de maximale theoretische downloadsnelheid die bij jou bereikt kan worden, 20, 50 of 100 Mbit/s is. Is dat niet oneerlijk? Zo ver wil Bevaart niet gaan. "Maar het is inderdaad zo dat hoe sneller de verbinding, hoe voordeliger dat voor jou is."

(Overigens hangt de daadwerkelijke internetsnelheid af van hoe ver je van de wijkcentrale woont. Gemiddeld genomen is de snelheid de helft van wat de aanbieders zeggen. Met kabel en glasvezel heb je dat probleem niet. Meer daarover bij de Consumentenbond.)

Nieuwe inkomstenbron

Het alles-in-een-pakket is voor NLE een nieuwe bron van inkomsten, die het bedrijf met het oog op de toekomst goed kan gebruiken. Door nieuwe technologieën en betere isolatie verwacht NLE dat huishoudens minder energie gaan verbruiken, dus is een nieuw verdienmodel noodzakelijk.

NLE kan de telecomdiensten zo goedkoop aanbieden, omdat het bedrijf dankzij een groot klantenbestand voordelig in kan kopen bij KPN. Niet alleen voorziet het bedrijf bijna 800.000 huishoudens van energie, er waren ook ruim 15.000 voorinschrijvers voor de telecomdiensten.

Bovendien heeft NLE "geen erfenis en grote overhead zoals de telecommastodonten", zei oprichter en topman Harald Swinkels eerder dit jaar. En het bedrijf pakt een lage marge. Bevaart: "Ik denk dat je wel kan uitrekenen dat we hier niet superdikke winst op gaan maken."

Keuzevrijheid

Volgens de woordvoerster is er op dit moment te weinig keuzevrijheid voor consumenten. Er zijn met KPN en Ziggo twee grote spelers die de markt domineren. "Daar hopen wij ons als uitdager tussen te wringen."

Binnen vijf jaar wil NLE 10 procent van de alles-in-een-markt veroveren, die op dit moment bestaat uit bijna 4 miljoen huishoudens. Ter vergelijking: op de energiemarkt is het NLE gelukt om in tien jaar tijd 7 procent van de huishoudens aan te sluiten.

Volgens analist Tim Poulus van Telecompaper duikt NLE in het gat dat Tele2 heeft laten ontstaan. "Tele2 heeft zijn oog volledig van de bal gehaald. Die leggen in Nederland een 4G-netwerk aan en hebben hun vaste netwerk laten verpauperen. Er wordt wel geadverteerd, maar heel weinig."

Dat er nu een landelijke speler bijkomt met een aantrekkelijk aanbod, is goed nieuws voor de consument, denkt Poulus. Er zijn weinig sterke uitdagers in de markt voor Ziggo en KPN.

Vodafone biedt internet, televisie en telefonie aan, maar dat verdwijnt binnenkort door de overname door Ziggo. Verder is er een versnipperd aanbod van lokale aanbieders van kabel en glasvezel, zoals Delta in Zeeland.

Aanval op Ziggo

NLE lijkt zijn pijlen in eerste instantie te richten op Ziggo, constateert Poulus. In de reclamespot vergelijkt de nieuwkomer zijn tarief met dat van de kabelaar. "En voor klanten van Ziggo is installatie gratis", vertelt de voice-over daarbij. Het kabelbedrijf heeft dan ook het meest te vrezen van NLE, denkt Poulus, die KPN als de grote winnaar ziet.

Voor het koninklijke telecombedrijf betekent de komst van NLE namelijk dat ze er een "mooie partner bij hebben in de strijd met de kabel". KPN heeft per direct meer inkomsten door de deal. "Daar verdienen ze natuurlijk minder aan dan bij hun eigen retailklanten, maar de marge is veel hoger", zegt Poulus.

Daarnaast kan KPN via derde partijen die netwerkcapaciteit inkopen de druk op Ziggo verhogen. NLE investeert flink om de nieuwe dienst in de markt te zetten en duikt bovendien ruim onder de tarieven van de kabelaar. "Het is een soort van collectieve marketingkracht tegen Ziggo", aldus Poulus.

Mobiel abonnement

De telecomanalist vindt dat het er "kansrijk" uitziet voor NLE. "Ze hebben een goede reputatie in de markt en hebben een innovatief aanbod doordat ze energie met telecom bundelen. Dat doet verder niemand. En de consument kan ook nog wat besparen."

Wat NLE alleen nog niet verkoopt en andere telecomaanbieders wel: een mobiel abonnement. Woordvoerster Bevaart sluit niet uit dat NLE daar in de toekomst mee komt, "maar voor nu even niet".

Poulus meent dat dat een kwestie van tijd is. "Quadplay (internet, tv, telefonie en mobiel, red.) is waar de markt naartoe beweegt. Je kunt er vergif op innemen dat NLE ook met een mobiel abonnement komt. Ik zou zeggen binnen een jaar."

LEES OOK: Smartphone kapot? The Fixables wil een alternatief zijn voor ‘vage winkeltjes’